Smích jako lék? A zázraky se dějí…

Jak často se smějete? Jak často máte záchvat smíchu? Jak často pláčete smíchy?

Tohle jsou pro nás zásadní otázky v životě… Jasně, každý může namítnout, že se přece směje každý rád.

Ale opravdu to děláme?

Pamatuji si, jak jednou na výcviku konstelací jsem dostala 3 hodinový záchvat smíchu, který naprosto nešel zastavit. Začalo to o přestávce, kdy mě kamarád přečetl řetezovou zprávu na emailu.

Naprosto nesnáším řetězové zprávy! Emaily typu pošli to 20 lidem a stane se… když to nepošleš stane se neštěstí… tyhle emaily rovnou mažu! Email co mi četl kamarád byl trochu jiný v tom, že tam bylo, když to pošleš v pondělí, stane se … když to pošleš v úterý, stane se… atd. No zkrátka taky úplná blbost, ale rozesmálo mě to tak, že jsem se prosmála celou přestávkou a ani si nevšimla, že kamarád už odešel.

Začínal odpolední program a já se stále smála… byla jsem ve stavu, kdy kdokoliv řekne cokoliv třeba: „pes“ tak já se řechtám… Naši lektoři konstelací Kalyani Sofie a Pavel Veselý byli smíchu velmi vstřícní a viděli jak se smích rozšířil do celé skupiny a jak krásné bylo některé lidi, se smát. Speciálně ty, kteří nikdy moc neprojevovali svoje emoce.

Ptali se mně čemu se směji a já přes ten smích ani nebyla schopná vyslovit souvislou větu.

No, ale byli jsme na výcviku a muselo se pracovat. Kalyani Sofie mi řekla, že si smích mám vzít jako součást cvičení.  Musím říct, že to nebylo jednoduché. Měla jsem po vlastní konstelaci a vnímala jsem jak smích byl vlastně součást katarze. Opravdu jsem i přes namožené břicho ze smíchu cítila velkou úlevu.

Možná si říkáte: „Ano, rád/a se směji. Ale když onemocním, tak mi žádný smích nepomůže.“ Budete se divit! Dobrá nálada, humor, radost a pozitivní pocity jsou největším lékem.

Pak možná další vaše námitka bude: „Jak se mám smát, když mi vůbec do smíchu není?“ I na to je řešení.

Ano. Existuje způsob jak se smát bez důvodu a je to velmi léčivé.

Jóga smíchu!

Zakladatelem „jógy smíchu“ je indický lékař Madan Kataria a jeho žena Madhuri. Propojili smích s jógou a jógovými dechovými cvičeními (pranajámou). Zjistili, že naše tělo nerozlišuje mezi skutečným a předstíraným smíchem. Oba produkují stejný koktejl chemických látek pocitu štěstí.

U nás je velmi známý Dr. Karel Nešpor, který jógu smíchu využívá hlavně při léčbě závislostí. Napsal knihu „Léčivá moc smíchu“.

Já osobně moc ráda provázím smíchovým seminářem S-mějme se rádi, kde používám různé sebepoznávací i meditační techniky a díky Petrovi Fridrichovi, který mě do jógy smíchu zasvětil, ji nyní ve svých seminářích používám. Určitě bude další seminář, takže pokud vás to zajímá a chcete více informací, tak je najdete zde >>.

Od Petra mám také spoustu informací o lidech, kteří se věnovali smíchu ať už z osobních, vědeckých nebo terapeutických důvodů s velmi pozitivními výsledky. Ráda bych zmínila aspoň pár osobností co mě zaujali.

  • V roce 1979 Norman Cousins – spisovatel, vydal knihu Anatomie smíchu, ve které popisuje svůj boj s vážnou a bolestivou nemocí. Využíval smích, humor a pozitivní emoce. Zjistil, že 10 minut srdečného intenzivního smíchu mu umožnilo 2 hodiny spánku bez bolestí. Stal se inspirací pro mnoho vědců a tenhle jeho příběh spustil celou řadu výzkumů na toto téma.
  • Inspiroval i Dr. Lee Berka a jeho tým z oblasti psychoneuroimunologie (PNI), kde zkoumali fyzický efekt srdečného smíchu. Jedna ze studií se zaměřila na pacienty s infarktem. Pacienti byli rozděleni do dvou skupin, přičemž jedna skupina měla standartní lékařskou péči a druhá sledovala každý den po dobu 30 minut humorná a veselá videa.

Jak to dopadlo? Po jednom roce měla „humorná skupina“ výrazně menší počet srdečních arytmií, nižší tlak, nižší úroveň stresových hormonů a potřebovali i menší množství medikamentů. Skupina „bez humoru“ zaznamenala 2,5x více opakovaných srdečných příhod. Jak překvapivé, že?

  • Nebo psychiatr ze Standfordské univerzity Dr. William F. Fry začal na konci 60 – tých let 20. století zkoumal fyziologické účinky smíchu a je považován za otce „gelotologie“, tedy „vědě o účincích smíchu“. Ověřil, že srdečný smích je skvělým fyzickým cvičením a může snížit pravděpodobnost respiračních onemocnění. Navíc vědecky dokázal, že smích navozuje v těle stav, který pomáhá k produkci endorfinů, které přirozenou cestou potlačují bolest a navozují v naší mysli a těle pocit štěstí.
  • Mojí velmi oblíbenou terapeutkou je Dr. Annette Goodheart, která začala využívat smích ve svých terapiích jako katarzní nástroj.
  • Další známou osobností v terapeutickém smíchu je Dr. Hunter (Patch) Adams, který přivedl do nemocnic smích, radost a princip, že léčení má být založeno na láskyplné interakci. Byl to on, kdo přišel s myšlenkou „zdravotních klaunů“, což se rozšířilo i do České republiky.
  • Zakladatel provokativní terapie je Dr. Frank Farrelly, který při terapii hraje „ďáblova advokáta“, kde pracuje s negativní částí. Souhlasí s temnými pocity a postoji klienta a nabádá ho, aby v nich pokračoval a ještě je zesílil. Účelem této terapie je, aby sám klient pochopil a změnil svůj postoj a přesvědčení díky absurdnímu humoru, který terapeut používá.

Věřím, že teď už nemáte nejmenší pochybnosti o tom, že smích léčí a uzdravuje. Smích má totiž takovou hlavní schopnost. Když se smějeme, tak jsme v totální přítomnosti. Zapomenete na starosti, stres a špatnou náladu.

I Osho říkal, že smích je „absolutní vyjádření přítomnosti a hluboký smích je vlastně meditační stav, stav ne-mysli“.

Smích je také hodně podporující ve vztazích. Je dokázané, že vztahy, kde se často společně smějete, jsou mnohem hlubší a déle vydrží. Záleží jen na vás. Jen vy sami se rozhodujete, zda se opravdu chcete smát. Navíc svým smíchem a dobrou náladou můžete nakazit i ostatní. A to je pak jízda… 😀

Pokud je vaše rozhodnutí ANO – CHCI SE SMÁT, přidejte se na seminář, kde můžete rozvíjet vaše smíchové buňky. 😉

 

 

Jsem průvodkyně na cestě k radosti a vnitřní svobodě v životě. Inspiruji, učím a ukazuji lidem jak se radovat přes tanec, malování mandal, divadlo, smích, sexualitu, dotek či účes. Můj příběh si přečtete zde.