Smích jako lék? A zázraky se dějí…

Jak často se smějete? Jak často máte záchvat smíchu? Jak často pláčete smíchy?

Tohle jsou pro nás zásadní otázky v životě… Jasně, každý může namítnout, že se přece směje každý rád.

Ale opravdu to děláme?

Pamatuji si, jak jednou na výcviku konstelací jsem dostala 3 hodinový záchvat smíchu, který naprosto nešel zastavit. Začalo to o přestávce, kdy mě kamarád přečetl řetezovou zprávu na emailu.

Naprosto nesnáším řetězové zprávy! Emaily typu pošli to 20 lidem a stane se… když to nepošleš stane se neštěstí… tyhle emaily rovnou mažu! Email co mi četl kamarád byl trochu jiný v tom, že tam bylo, když to pošleš v pondělí, stane se … když to pošleš v úterý, stane se… atd. No zkrátka taky úplná blbost, ale rozesmálo mě to tak, že jsem se prosmála celou přestávkou a ani si nevšimla, že kamarád už odešel.

Začínal odpolední program a já se stále smála… byla jsem ve stavu, kdy kdokoliv řekne cokoliv třeba: „pes“ tak já se řechtám… Naši lektoři konstelací Kalyani Sofie a Pavel Veselý byli smíchu velmi vstřícní a viděli jak se smích rozšířil do celé skupiny a jak krásné bylo některé lidi, se smát. Speciálně ty, kteří nikdy moc neprojevovali svoje emoce.

Ptali se mně čemu se směji a já přes ten smích ani nebyla schopná vyslovit souvislou větu.

No, ale byli jsme na výcviku a muselo se pracovat. Kalyani Sofie mi řekla, že si smích mám vzít jako součást cvičení.  Musím říct, že to nebylo jednoduché. Měla jsem po vlastní konstelaci a vnímala jsem jak smích byl vlastně součást katarze. Opravdu jsem i přes namožené břicho ze smíchu cítila velkou úlevu.

Možná si říkáte: „Ano, rád/a se směji. Ale když onemocním, tak mi žádný smích nepomůže.“ Budete se divit! Dobrá nálada, humor, radost a pozitivní pocity jsou největším lékem.

Pak možná další vaše námitka bude: „Jak se mám smát, když mi vůbec do smíchu není?“ I na to je řešení.

Ano. Existuje způsob jak se smát bez důvodu a je to velmi léčivé.

Jóga smíchu!

Zakladatelem „jógy smíchu“ je indický lékař Madan Kataria a jeho žena Madhuri. Propojili smích s jógou a jógovými dechovými cvičeními (pranajámou). Zjistili, že naše tělo nerozlišuje mezi skutečným a předstíraným smíchem. Oba produkují stejný koktejl chemických látek pocitu štěstí.

U nás je velmi známý Dr. Karel Nešpor, který jógu smíchu využívá hlavně při léčbě závislostí. Napsal knihu „Léčivá moc smíchu“.

Já osobně moc ráda provázím smíchovým seminářem S-mějme se rádi, kde používám různé sebepoznávací i meditační techniky a díky Petrovi Fridrichovi, který mě do jógy smíchu zasvětil, ji nyní ve svých seminářích používám. Určitě bude další seminář, takže pokud vás to zajímá a chcete více informací, tak je najdete zde >>.

Od Petra mám také spoustu informací o lidech, kteří se věnovali smíchu ať už z osobních, vědeckých nebo terapeutických důvodů s velmi pozitivními výsledky. Ráda bych zmínila aspoň pár osobností co mě zaujali.

  • V roce 1979 Norman Cousins – spisovatel, vydal knihu Anatomie smíchu, ve které popisuje svůj boj s vážnou a bolestivou nemocí. Využíval smích, humor a pozitivní emoce. Zjistil, že 10 minut srdečného intenzivního smíchu mu umožnilo 2 hodiny spánku bez bolestí. Stal se inspirací pro mnoho vědců a tenhle jeho příběh spustil celou řadu výzkumů na toto téma.
  • Inspiroval i Dr. Lee Berka a jeho tým z oblasti psychoneuroimunologie (PNI), kde zkoumali fyzický efekt srdečného smíchu. Jedna ze studií se zaměřila na pacienty s infarktem. Pacienti byli rozděleni do dvou skupin, přičemž jedna skupina měla standartní lékařskou péči a druhá sledovala každý den po dobu 30 minut humorná a veselá videa.

Jak to dopadlo? Po jednom roce měla „humorná skupina“ výrazně menší počet srdečních arytmií, nižší tlak, nižší úroveň stresových hormonů a potřebovali i menší množství medikamentů. Skupina „bez humoru“ zaznamenala 2,5x více opakovaných srdečných příhod. Jak překvapivé, že?

  • Nebo psychiatr ze Standfordské univerzity Dr. William F. Fry začal na konci 60 – tých let 20. století zkoumal fyziologické účinky smíchu a je považován za otce „gelotologie“, tedy „vědě o účincích smíchu“. Ověřil, že srdečný smích je skvělým fyzickým cvičením a může snížit pravděpodobnost respiračních onemocnění. Navíc vědecky dokázal, že smích navozuje v těle stav, který pomáhá k produkci endorfinů, které přirozenou cestou potlačují bolest a navozují v naší mysli a těle pocit štěstí.
  • Mojí velmi oblíbenou terapeutkou je Dr. Annette Goodheart, která začala využívat smích ve svých terapiích jako katarzní nástroj.
  • Další známou osobností v terapeutickém smíchu je Dr. Hunter (Patch) Adams, který přivedl do nemocnic smích, radost a princip, že léčení má být založeno na láskyplné interakci. Byl to on, kdo přišel s myšlenkou „zdravotních klaunů“, což se rozšířilo i do České republiky.
  • Zakladatel provokativní terapie je Dr. Frank Farrelly, který při terapii hraje „ďáblova advokáta“, kde pracuje s negativní částí. Souhlasí s temnými pocity a postoji klienta a nabádá ho, aby v nich pokračoval a ještě je zesílil. Účelem této terapie je, aby sám klient pochopil a změnil svůj postoj a přesvědčení díky absurdnímu humoru, který terapeut používá.

Věřím, že teď už nemáte nejmenší pochybnosti o tom, že smích léčí a uzdravuje. Smích má totiž takovou hlavní schopnost. Když se smějeme, tak jsme v totální přítomnosti. Zapomenete na starosti, stres a špatnou náladu.

I Osho říkal, že smích je „absolutní vyjádření přítomnosti a hluboký smích je vlastně meditační stav, stav ne-mysli“.

Smích je také hodně podporující ve vztazích. Je dokázané, že vztahy, kde se často společně smějete, jsou mnohem hlubší a déle vydrží. Záleží jen na vás. Jen vy sami se rozhodujete, zda se opravdu chcete smát. Navíc svým smíchem a dobrou náladou můžete nakazit i ostatní. A to je pak jízda… 😀

Pokud je vaše rozhodnutí ANO – CHCI SE SMÁT, přidejte se na seminář, kde můžete rozvíjet vaše smíchové buňky. 😉

Jsem průvodkyně na cestě k radosti a vnitřní svobodě v životě. Inspiruji, učím a ukazuji lidem jak se radovat přes tanec, malování mandal, divadlo, smích, sexualitu, dotek či účes. Můj příběh si přečtete zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů